Under de senaste åren har jag främst koncentrerat mig på att arbeta med personal branding när det gäller individ och företag. Men jag får nu allt fler uppdrag där det gäller att profilera hela team inom organisationer, och det har blivit uppenbart för mig vilken oerhörd kraft det finns i det. De flesta företag har, på ett eller annat sätt, arbetat med teambuilding, men få har anammat ”team branding”, ett modernt sätt att lyfta fram medarbetarna till att bli effektiva varumärkesambassadörer. Alla team oavsett om det är inom HR, sälj, kundtjänst, IT eller marknadsföring adderar såklart värde till verksamheten, men om de inte kan kommunicera det på ett bra sätt så kommer beslutsfattarna i bolaget aldrig riktigt ta del av och förstå det.

Varje företag och varje person har ett varumärke. Ditt personliga varumärke är den bild som dyker upp i människors huvuden när de tänker på dig. Teamet har också ett varumärke. Varje dag interagerar medarbetare och chefer med olika team och det befäster hela tiden varumärkespositionen, medvetet eller omedvetet. Så hur vill ni uppfattas? Som en icke-väsentlig funktion eller en viktig del av affären?

Det som har varit roligt att se, när vi har jobbat med teamets varumärke,  är att det verkligen har gjort skillnad. När alla medarbetare blir duktiga på att tydligt kommunicera vad de gör och varför de är viktiga för företaget, så riktas plötsligt strålkastarljuset åt deras håll. Både på laget och individerna i det. De upptäcker att det blir lättare att få gehör för ”sina frågor” och alla i teamet blir mer motiverade och engagerade – vilket naturligtvis leder till både bättre resultat och affärsnytta. Och stolhet såklart! Det är lite som Richard Branson säger:

”The more you´re actively and practically engaged, the more successful you will feel”.