Jag har fått en hel del mail med frågor gällande LinkedIn och den absolut vanligaste frågan av dem alla är;

Behöver jag lägga till så mycket folk som möjligt på LinkedIn? Det måste ju ge mig ett brett kontaktnät och möjlighet att prata med folk?

Mitt svar blir både ja och nej. Ska du massmaila flertalet människor och vill visa upp att du är en ”nätverkspunkt” så visst går det att samla på sig kontakter. Men det finns inget egenvärde i att försöka samla på sig så många kontakter som möjligt bara för sakens skull. Vill du skaffa kontakter tycker jag du gör det både smartare och bättre genom att börja föra en dialog i en av LinkedIns många grupper eller svarar på folks frågor via Answers. Då skapar du relationer och folk får verkligen veta vem du är och vad du ”går för”. Via grupper får du dessutom det tillträde du behöver för att kontakta människor.

Att gå efter principen ”flest när den dör vinner” är för mig en förlegad tanke utan satsa istället på att bygga ett kvalitativ nätverk av folk som du känner och har någon form av relation som är djupare än att du sett personens namn på nätet.

PS. Ni glömmer väl inte att rösta fram Sveriges bästa HR-blogg? DS.