Först och främst vill jag säga; du är inget varumärke – vi människor är mer komplexa än så. Nä, du har ett varumärke och det är en väsentlig skillnad. Ditt personliga varumärke är den del av din personlighet som du väljer att lyfta fram, man skulle kunna säga att det är din kommunikativa personlighet. Eller summan av din kommunikation, dina handlingar, ditt beteende och erbjudande.
Vi är människor; vi gör många saker bra och vi har för det mesta positiva intentioner med det vi gör. Men ibland går det snett; vi gör misstag och ibland säger vi mer eller mindre genomtänkta saker. Det är det som gör oss till människor. Och vem vill förresten umgås med endimensionella fullkomliga människor? Så fruktansvärt ointressant.
Men det är oftast inte det faktum att vi gör misstag som spelar roll, utan hur vi hanterar att vi har trampat snett. Det är det som avgör om omvärlden tappar förtroende för oss eller inte. Rätt hanterat är vi beredda att förlåta ganska mycket.
När vi trampar snett har vi i regel tre val – antingen ber vi uppriktigt om ursäkt och rättar till misstaget, eller också hävdar att vi gjorde rätt och att alla andra är dumma i huvudet (vilket brukar vara dömt att misslyckas). Eller så drar vi ner rullgardinen, säger inget alls och hoppas att det blåser över. Vad som är rätt väg att gå kan variera såklart, det beror på omständigheterna. Men en sak är säker, oavsett vilken väg vi väljer så kommer det att påverka omvärldens bild av oss.
Men ”here comes the good news”: det blir lite lättare om man har en kompass att guida efter, och det är där vi börjar, när vi arbetar med att identifiera och lyfta fram människors personliga varumärken. Den viktigaste frågan att besvara är: Vad vill du bli välkänd och uppskattad för? Och sedan behöver du bara säkerställa att du inte syns i sammanhang eller gör saker som leder bort från precis just det.