Vilket förstås kan låta motsägelsefullt, har inte LinkedIn alltid varit ett socialt medium? Utifrån ett företagsperspektiv skulle jag vilja svara nja på den frågan. Visst har du haft möjlighet att posta uppdateringar men du har inte kunnat agera mer med folk än just det, mycket envägskommunikation och inte särskilt socialt om du frågar mig.

Men i fredags hände något! Helt plötsligt dök fliken ”Notifications” upp på vår LinkedIn-sida. Och där samlas, inte bara notifikationer från vår sida utan även från folk som pingar in oss i statusuppdateringar. Det är bra men inte nog med det, man kan nu också gilla och kommentera som ett företag på individers uppdateringar. Ett stort steg och lite som att öppna Pandoras ask om du frågar mig. Möjligheterna att som företag föra dialog på LinkedIn är nu alltså en realitet med allt vad det innebär i form av möjligheter till kommunikation med kandidater och fans.

Skärmavbild 2015-02-16 kl. 09.59.43

Ser mycket framemot att se vad denna möjlighet har för påverkan av följare och interaktion med varumärket!

Förresten; En annan spaning när vi ändå är inne på LinkedIn. Det verkar som den organiska räckvidden gått ner på LinkedIn och som om de har börjat jobba med feeden på ett annat sätt. För samtidigt som den organiska räckvidden gått ned så har engagemanget stigit på alla mina företagssidor jag har – en utveckling som jag tycker är positiv.

Kul att det äntligen händer lite saker med företagssidan på LinkedIn. Ett område som IMHO varit gravt eftersatt en bra stund nu!