En del pratar om professionellt varumärke, men det inte finns ingen egentlig distinktion mellan yrkes- och privatliv, när det gäller det personliga varumärket. Det är aldrig av eller på. Ditt personliga varumärke är ditt signum, det andra tänker och känner när de hör ditt namn.

Allt kommunicerar, överallt och hela tiden. Det är till exempel lönlöst att förneka att märket på jeansen eller den nyinköpta vårjackan till stor del påverkar hur människor i vår omgivning uppfattar oss. Kläderna berättar vem vi är och vad vi står för. Men det är inte bara kläderna; medvetet eller omedvetet skickar du hela tiden ut små signaler som säger något om dej:

Hur du svarar på mail, vilka böcker eller tidningar du läser och vilka tv-program du ser. Vilken bil du kör, var du bor och vilka du umgås med.

Du fattar 1000-tals beslut varje dag, beslut som påverkar ditt beteende och således hur andra uppfattar dej. Kommer du alltid för sent till möten? Håller du vad du lovar? Hälsar du på dina arbetskamrater när du kommer till jobbet? Är du sist kvar på firmafesten?

Ett varumärke är inget du kan välja eller välja bort, du har redan ett, oavsett om du vill eller inte. Ditt namn är en kommunikativ motor som ska förknippas med positiva värdenoch somväxer genom att andra får höra talas om det och för det vidare. Ditt personliga varumärke påverkar din karriär, dina relationer och ditt liv. Du har två val – ge upp processen eller ta kontroll över den.

Men det är inte bara ett måste – det är roligt att jobba med sitt varumärke! Jag har sett det oändligt många gånger genom åren; självförtroenden som stärks och lusten och motivationen likaså. Och naturligtvis ökar chansen att få det yrkesliv man vill ha.. Så varför vänta – Just do it!

Bild By Nc Nd via flickr/looking4poetry