LinkedIn satsar hårt på den nordiska marknaden

Vi var 8 personer som samlades i Summits lokaler i Stockholm idag på morgonen för pressrelease med Ariel Eckstein, Europachef på LinkedIn. Inte helt oväntat fick vi veta att LinkedIn öppnar kontor i Stockholm för att serva den nordiska marknaden. Sex säljare kommer att arbeta här, främst mot kunder, men även med att promota LinkedIn för medlemmar och potentiella medlemmar. Större nyhetsvärde hade kanske den statistik som också släpptes vid samma tillfälle: Linked In säger själva att de har  cirka 2 miljoner användare i Norden, och av dom är 700 000 svenskar. Detta kan ju tyckas vara en försvinnande liten siffra i jämförelse med de över 100 miljoner medlemmar som de hävdar att de har världen över, men vi är lite speciella enligt Ariel. Det är svårt att få mer statistik ur honom, men han berättar att skandinaverna återfinns bland de mest aktiva på LinkedIn när det kommer till nätverkande och aktiviteter i grupper och forum. Hur stor den aktiviteten är låter han mig dock inte bli klokare på. Bland de aktiva medlemmarna hittar man flest personer inom IT-, Telekom-, och mjukvarubranschen, och det är också inom dessa branscher som de nordiska företagen som finns på LinkedIn verkar.

Det ska bli intressant att se hur den här satsningen kommer att märkas på den svenska marknaden. LinkedIn marknadsför sig aggressivt och jag gissar att det inte kommer bli mindre av den varan nu när kontoret i Stockholm öppnas. Om LinkedIn ger det mervärde till företag och kandidater som de själva säger så tror jag att detta kommer ge avtryck i den svenska rekryteringssvängen. Jag tänker nämligen som så att om Linked In’s erbjudanden med anställningsmöjligheter, marknadsföringslösningar och medlemsabonnemang är så heta så borde vi kanske varit något fler än 8 personer på plats i morse? Hursomhelst följer jag utvecklingen med spänning!

 

Share with your friends










Submit
Johan Norrfjärd

Johan Norrfjärd arbetar som HR-konsult på HR On Demand i Göteborg. Han är också ordförande för föreningen #HRunconf och en skidåkande småbarnspappa i sina bästa år.

4 Responses to “LinkedIn satsar hårt på den nordiska marknaden”

  1. Fredrik Johnsson skriver:

    Jag kan reda ut ett par frågetecken för dig Johan 🙂
    Med speciella (aktiva) menar han att vi procentuellt är fler som köper deras betaltjänster, premium accounts på olika nivåer, än vad det är i de flesta andra regioner.

    Vill man veta mer om hur man kan nyttja LinkedIn på ett bra sätt så kan man ju alltjämt kontakta mig eller Johannes. Vi har ju tidigare sålt detta verktyg åt LinkedIn som de sex säljarna nu ska sälja. Förslagsvis kan man ta den kontakten med oss innan man spenderar tiotusentals (hundratusentals) kronor. Att ringa mig kostar inget 🙂

  2. […] direkt från Hurtigrutten i vad de själva säger är en av världens längsta tevesändningar. Linkedin satsar hårt på den nordiska marknaden. “Flipperföräldrar” – kan det vara […]

  3. Johan Norrfjärd Johan Norrfjärd skriver:

    Bra att du rätar ut frågetecknen Fredrik!

    För mig är Li ett verktyg bland många andra, och som med andra verktyg ska man lära sig att hantera det för att kunna utnyttja det maximalt! Den kompetensen bygger jag långsamt upp själv, men kanske kan detta bli ett ämne att diskutera på #HRunconf ?!

  4. […] vilken grej det var då! Lite drygt ett år senare rapporterade Johan officiella siffror från LinkedIn som då berättade att man hade 700 000 medlemmar i Sverige. Och ifjol nådde man enligt officiella uppgifter 1 miljon medlemmar i juni. (Jag har dock […]

Kommentera

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser