Både transparens och nya tekniska lösningar är ett återkommande ämne på den här bloggen och vad passar då bättre att skriva om än Glassdoor?

Glassdoor grundades 2007 men gick live först 2008 och har som mål och vision ändra hur folk hittar jobb och hur företag rekryterar talanger. En ambitiös målsättning som är långt ifrån unik men Glassdoors lilla twist på den här visionen är hur man gör det. Och hur gör man det då? Jo genom att låta folk ranka och bedömma företagen man arbetar eller har arbetat på. Och inte nog med att man rankar företaget som helhet, man rankar även företagets CEO och anger vad man har haft för lön. Förutom befintliga medarbetare ges också möjligheten för personer som varit i kontakt med företag i rekryteringssammanhang att ranka företaget och ge feedback och input på rekryteringsprocessen. Transparens tagen till sin spets.

Idag har man över 6 miljoner rankningar av över 500 000 företag. Glassdoor är störst i och omkring USA men fenomenet tros växa globalt och mina kontakter på Glassdoor säger att man blickar alltmer mot en global marknad vilket gör det högaktuellt för svenska företag att titta på Glassdoor.

Själv har jag använt Glassdoor och arbetat med det både operativt och strategisk sedan 2010 i de olika företagen jag varit på.

Behöver jag som arbetar inom rekrytering då bry mig om Glassdoor?

Det beror på hur man definierar bry sig om. Börja med att undersöka om ditt företag finns listat på Glassdoor. Verkar du inom ett globalt företag är sannolikheten väldigt stor att ditt företag finns representerat där. Söker man på region Stockholm på Glassdoor dyker det upp 346 företag vilket är långt ifrån alla så klart men ändå en avsevärd mängd företag men som sagt, det är företrädesvis större företag som finns representerade.

Så svaret på frågan är ”det beror på” men arbetar du på ett större företag som finns med bör du definitivt sätta dig in närmare i Glassdoor.

Vi är inte med men finns det fördelar med att ha en närvaro där då?

Jag tycker det. Att vara med, lära känna nätverket och arbeta proaktivt med verktyget tycker jag är en bra strategi. Risken finns annars om ni skulle få en dålig recension i framtiden att ni inte riktigt vet vad det är, hur man hanterar det och därmed står lite handfallna. Genom att gå med och lära känna webbplatsen får ni en bättre beredskap för om det skulle vara så att någon ger er en dålig recension.

Är ni riktigt modiga så börjar ni aktivt uppmana folk som är i kontakt med er i rekryteringssammanhang att gå in på Glassdoor och ge er feedback. Det här är överkurs och kräver mod och tilltro till att ens rekryteringsprocess är riktigt, riktigt bra. Vilket blir det svenska företag som först vågar göra det?

Vi har fått en dålig recension som vi inte gillar, kan vi ta bort den?

Både ja och nej. Är det en helt uppåt väggarna tokig recension som använder mer svordomar än konstruktiv kritik kan Glassdoor välja att ta bort den. Men är det en konstruktivt skriven recension av företaget eller rekryteringsprocessen så kommer den stå kvar. Det man som arbetsgivare då kan göra är att ge ett svar på kritiken men det kräver att man har ett kostnadsfritt konto som är verifierat. Som jag ovan påpekar tycker jag det därför är bra att ha ett sådant konto, så skaffa ett konto redan nu.

Har du några frågor om Glassdoor?