Idag ska vi kika lite mer på LinkedIn som ni vid det här laget borde känna till hyfsat bra.

Det vi idag ska avhandla hittar ni på er LinkedIn-profil under ”More” och sedan ”Companies”.


Det du får upp då är ett sökfält där du kan knappa in det företag du önskar leta upp. För att få fram val klickar du på ”More options” och kan då få fram om du bara vill söka i en specifik bransch. Du kan också välja att bara söka bland dina 1:a & 2:a hands kontakter samt efter företag med ett visst antal anställda eller om du bara vill söka efter företag med jobbannonser upplagda på LinkedIn. Vill du bläddra dig fram bland företagen väljer du ”Browse Industries”.

Söker du efter till exempel Apple så får du en lista på alla företag med ordet ”Apple” i företagsnamnet eller någonstans i beskrivningen av företaget. (Läs till exempel Xerox ganska smarta beskrivning apropå Apple)

När vi väl kommer in på företagets profil, det är då som det blir riktigt intressant. För att förutom det vanliga företagssnacket så får vi här en ganska unik inblick i företaget och det vi får se är ”karriärväg” för människorna inom företaget X. Vi kan också se vilka som arbetar inom företaget, vilka som nyligen blivit anställda och vilka som lämnat företaget samt vilka som bytt arbete internt.

Jag vill påstå att det här en revolution i företagstransparens. Har man någon gång tidigare i historien så enkelt kunnat hålla koll på vad konkurrenten gör? Eller för att ta det ur en anställds perspektiv; Har man tidigare så enkelt kunnat hålla koll på ett företag man är intresserad av att jobba på?
Du kan dessutom om du vill välja att följa ett företag. På så sätt får du i din feed vad som händer på respektive företag och kan dessutom få det serverat via mail om du så skulle önska.

Vidare kan vi via LinkedIn få reda på vilka jobbtitlar som är vanligast inom företaget, vad medelåldern är, hur könsfördelningen ser ut och vilken skola som är vanligast bland de anställda.

Teoretiskt sett skulle man övertid kunna djupanalysera företags kompetenser via det här systemet. Genom systematisk uppföljning går det att göra kartläggningar över precis hur företag rekryterar, vilka kända kompetenser som finns i företaget, vilka kompetenser som just nu efterfrågas och så vidare.

Går inte funktionen att se anställda, före-detta anställda och så vidare att blockera då? Nej. Företagen kan moderera sin beskrivning, sina specialiteter och sin adress. Resten bidrar obönhörligen användarna på LinkedIn med och vem vill inte uppdatera sin LinkedIn när man byter jobb?

Onekligen är det en spännande tid vi upplever just nu med många ”sanningar” som kastas omkull. För att lyckas tror jag det gäller att nyktert och konkret se på möjligheterna som LinkedIn erbjuder för jag tror vi bara har sett början på LinkedIn.