”Vi vill inte att våra anställda ska bli kända utanför företaget” är något jag hör allt som oftast när jag är ute och pratar om personliga varumärken. Men vad bottnar den oron i?

Jo, troligtvis en rädsla att företaget ska bli av med duktiga medarbetare. Kanske till den arga konkurrenten. Men idag stannar människor i regel inte mer än tre-fem år på en och samma arbetsplats; den tiden då människor väntade på guldklockan är förbi. Och det betyder att företagen måste få ut det allra bästa av sina anställda den tid de är på företaget. Hur gör man då?

Jo, om alla medarbetare får hjälp att identifiera och lyfta fram det som gör dem unika, och sedan använder det för att leverera värde till företaget. Då skapas en otrolig kraft.

Ofta ställer vi det personliga varumärket mot företagets varumärke. Men det är inte antingen eller. Det är både och som skapar framgång. I den tuffa konkurrensen om kunder och kapital kan medarbetarnas varumärken göra hela skillnaden.

Vi känner ju alla till det där uttrycket att ett företags största tillgång är människorna.        Och visst är det så. Men det förutsätter att man utnyttjar den oerhörda potential som finns   i humankapitalet.  Jag menar därför att:

”Ett företags största tillgång är människor som vet hur man lyfter fram och kommunicerar sitt personliga varumärke och som förstår hur man kopplar ihop det med företagets värderingar och strategiska mål”.