LinkedIn är som bekant ett kärt nätverk här på HR Sverige. Ikväll svensk tid lanserade i bästa Apple-anda LinkedIn sin nya layout där det främst verkar vara medlemmarnas profiler som fått sig en rejäl översyn. (Se bild nedan eller besök den här provsidan.) I god sharing is caring anda finns eventet att återse här.

Jag tog del av eventet när jag gick hem från jobbet och då menar jag verkligen när jag gick hem från jobbet. Om man tänker efter är det rätt coolt att man kan gå mellan jobbet och hemma, titta på sin mobil och följa ett event som utspelar sig på andra sidan jorden. Teknikens under. Nåväl, mina reflektioner gällande uppdateringen är att man blickat väldigt mycket på Facebook vilket kanske inte är så konstigt eftersom Facebook lyckats bli navet i vårt digitala liv. LinkedIn har tidigare i år lagt till notifications, inte helt olikt aviseringar på Facebook, prenumerera på ”though leaders” likt att du kan prenumerera på folk på Facebook och gjort om företagssidorna som nu är allt mer lika Facebook Pages.

Den profilsida man nu har skapat har plockat in element så som att statusuppdateringar får en mer central roll än tidigare, du får statistik presenterat på ett grafisk snyggare sätt och du kan agera mer utifrån din profil och vara kvar på din profil istället för att klicka dig runt. En klar förbättring tycker jag.

Rent grafiskt är profilsidan mycket snyggare. Loggor infogas från de jobb man angett att man har jobbat (om företagen har infogat sådana) på och det känns som hela profilen fått sig en rejäl översyn. På eventet talades det inte bara om nya profilen. Statistik radades och vad sägs om tillexempel 175k registeringar per dag eller 3 billioner sökningar per månad? Sjuka siffror. Också LinkedIn Homepage, LinkedIn Today och LinkedIn Mobile pratades det om men mest i termer vad man har gjort med dessa två. Hur Homepage väljer ut vad den tror är relevant för mig, förklaring av ”Though Leaders” och att 23% av trafiken till LinkedIn nu kommer från mobilen.

Helt klart fokuserar LinkedIn på att bli en hubb likt Facebook. Ett ställe vi regelbundet besöker för att ta del av nyheter och uppdateringar i vårt nätverk. Alla nyheter som introducerats på nätverket pekar på att man tittar på hur man kan bygga nätverket mer socialt och interaktivt – helt klart absolut nödvändigt för att inte se sig omsprungna om t.ex Facebook på allvar skulle börja konkurrera med en job-board eller liknande funktion. Klokt av LinkedIn. För trots allt prat om att man har bra besöksstatistik och att folk är och uppdaterar sitt CV hela tiden så tror jag att man ska ta det med en nypa salt. För LinkedIn i all ära men det är inte en plattform som människor som inte är rekryterare, sociala medie-frälsta eller aktivt jobbsökande besökerså ofta tror jag. Visst är säkerligen många inne och kikar på plattformen emellanåt men inte på samma bas som människor är inne på Facebook. LinkedIn behöver skapa incitament för andra än ovannämnda grupper att besöka LinkedIn och det här är definitivt steg i rätt riktning.

Håller du inte med? Är du inne på LinkedIn varje dag?