Det är ibland svårt att hålla sig ifrån att tipsa om saker man läser på nätet och idag är en sådan dag. Det är Hallvarsson & Halvarsson som på ett transparent och föredömligt sätt redovisar hur man genomfört sin rekryteringsprocess av en junior konsult som brinner för digital kommunikation. Med tanke på vad jag i söndags skrev gällande öppenhet hyllar jag den här typen av inlägg som redovisar hur man gott tillväga. Bra H&H!

Om jag bryter ned det till varför det har funkat för H&H att rekrytera på detta sätt finner jag framförallt två framgångsfaktorer;

1. Relevant annons – Om man söker en människa som är en hejjare på digital kommunikation finns det inget ställe som är mer lämpligt att leta på än på just den digitala arenan. Det här är överförbart till andra typer av tjänster också. Ska du rekrytera via sociala medier måste du ha koll på vem och vilka som finns på de olika kanalerna för att kunna anpassa din insats.

2. Personlig spridning – Företaget står som ursprunglig avsändare men använder sig av ”verkliga” personer för att dela innehållet. Vi är mycket mer benägna att klicka på en annons en vän/bekant skickar än en som skickas till oss random.

Tack H&H för att ni delar med er!

 

(En brasklapp är att den att intervjun skett över en fika. Jag hoppas det är en strukturerad fikastund där alla kandidater får samma frågor och som behandlar kompetens… Om inte tipsar jag gärna H&H om ett bra konsultbolag som lär ut kompetensbaserad rekrytering. – H&H kommenterar och förtydligar nedan, tack!)