Jag tänkte i ett par inlägg ägna fokus åt LinkedIn och börjar med lite historik bakom LinkedIn samt undersöker hur omfattande och stor LinkedIns databas egentligen är.

LinkedIn startades i maj 2003 av Reid Hoffman som tidigare hade varit med i styrelsen som startade den framgångsrika betaltjänsten PayPal. LinkedIn är alltså i stort sett jämngammalt med Facebook som förövrigt Hoffman varit affärsängel åt.

LinkedIn har till skillnad emot Facebook haft en lite långsammare utveckling vad gäller medlemmar men LinkedIn har definitivt växt de senaste. Globalt har LinkedIn ca 66 miljoner användare och ser på antalet användare lokalt i Sverige är den officiella siffran från LinkedIn 504 093 registrerade användare i Sverige. (Hämtat från LinkedIns annons-system 100510) Detta kan jämföras emot AMS databas som har ca 150 00 registrerade användare. LinkedIn är alltså överlägset större än AMS sett till antal registrerade användare.

Hur ser det ut med besök per dag då? Vi jämför med ams.se

Vi ser att ifrån februari/mars 2009 har LinkedIn haft mer besök per dag än ams.se och den trenden ser ut att fortsätta.
Så varför all denna statisk då? Vad spelar den för roll? En avgörande skulle jag vilja säga. Majoriteten av alla svenska jobbannonser läggs ut på ams.se men om nu människorna både finns i större antal på LinkedIn och det dessutom är fler som besöker LinkedIn är det inte då mer relevant att annonsera och leta efter kandidater på LinkedIn? Här spelar givetvis kostnadsfrågan, ams.se är gratis medans LinkedIn tar betalt. Men hur står sig då LinkedIn emot andra siter som tar betalt för jobbannonseringen? Låt oss jämföra manpower.se och monster.se som får ses som stora spelar i branschen rekrytering/jobbförmedling.

LinkedIn är störst även här.

Manpower är mest, som jag ser det, ett referensföretag i sammanhanget eftersom de är mer inriktade på uthyrning än förmedling av jobb och CV-databas men Monster torde vara en av LinkedIns mest liknande ”konkurrenter”. Och hade jag varit chef på Monster hade jag varit darrig just nu. Enligt Monster själva har de Sveriges största CV databas och den består av ”över 600 000 CVn”, LinkedIn har som sagt 504 000 användare (notera att alla inte har CV uppladdat men majoriteten har det) och min gissning är att Monster inom en snar framtid kommer ha Sveriges näst största CV databas.

Min gissning är att Monster & LinkedIn har liknande CV-databaser inriktade lite mer mot akademiker medan ams.se mer spänner över befolkningen generellt. Oavsett hur man vänder och vrider går det inte komma ifrån att LinkedIn på kort tid har blivit en stor aktör inom CV-databas-området. Trots detta utnyttjar väldigt få företag de möjligheter som finns på LinkedIn och om de möjligheterna tänkte jag berätta mer om lite längre fram. Prenumerera på vårt RSS-flöde så missar du inget!

Imorgon: Så kommer du igång med LinkedIn