1106

Det gränslösa arbetet som chef, ett arbetsmiljöproblem

Som chef är man en förebild, det är lite som man brukar säga ’barn gör inte som man säger, barn gör som man gör’. Jag skulle vilja påstå att det samma gäller för relationen mellan chef och anställda. Anställda gör inte som chefen säger, de gör som chefen gör.

De senaste tio åren har arbetslivet förändrats radikalt. Vi har inte bara mail att ta hänsyn till, vi finns på sociala medier, vi har videokonferenser, vi har hela livet i vår smartphone. Många har samma telefon privat som på jobbet. Kort och gott, vi har vant oss vid att alltid vara tillgängliga. Vi har vant oss vid att alltid vara uppkopplade, vi har vant oss vid att andra har förväntningar om att de alltid kan nå oss.

Är det sunt då? Ger det bättre resultat för våra organisationer? Jag tror att det är oerhört viktigt att vi tänker efter här, vad det sänder för signaler i våra organisationer. Om vi vill ha produktiva anställda som håller ett helt arbetsliv så måste vi prata om det här. Det är ingen slump att stress är den vanligaste orsaken till sjukskrivning, eller att stressrelaterad sjukskrivning på två år har ökat med 73%. Jag behöver inte ens tala om hur dyrt detta är för våra organisationer, siffrorna talar för sig själv.

Hjärnan är en väldigt konstruktion som. Den hänger inte med i dagens utveckling. Hjärnan behöver återhämtning för att fungera som den ska.

Vilka signaler sänder då en chef som mailar sent på kvällen (på natten, eller semestern). Jo den chefen sänder signaler om att det är ok att alltid vara tillgänglig. Och ni vet vad jag sa, barn gör inte som man säger… Sin tillgänglighet ska man även fundera över om man svarar på mail mitt i möten eller mitt i arbete. Man är med andra ord inte närvarande i de samtal man har och man tappar fokus på det man utför, man blir ineffektiv och kanske tappar även resultat kvalité. Hur ska en chef som inte mår bra kunna leda och utveckla sina anställda på ett bra sätt?

Dom flesta förväntningarna sätter man på sig själv även om det känns som att de kommer utifrån. Hur många gånger är det faktiskt någon har sagt till dig rakt ut att de förväntar sig något av dig? Och hur många gånger är det du som tror att någon annan förväntar sig något av dig? 50 % av stressen kommer från den egna upplevelsen. Det är så att säga inte själva problemet som är problemet, utan hur man ser på problemet. Och visst är det lättare att ändra på sina egna tankar än de objektiva förutsättningarna i sig?

Så kanske kan det vara dags att sätta ner foten och diskutera några saker på arbetsplatsen? Här är tips på några frågor som kan komma väl till pass:
– Ska vi lämna mobilen på arbetet?
– Ska vi ha e-mail tider när vi kan förvänta oss att få svar på våra mail?
– Ska vi blocka tid i kalendern för ’arbetstid’ när vi inte besvarar mail eller svarar i telefon?
– Kan vi ha en jourtelefon om det krävs att någon alltid kan besvara eventuella akuta frågor?
– Kan vi ta hjälp av företagshälsovården eller annan konsult/föreläsare för att utbilda om stresshantering, mindfulness, mental träning och dyl.
– Vad händer om jag inte svarar på mailet omgående eller i telefon? (De flesta av oss arbetar trots allt inte med hjärnkirurgi, utan oftast handlar det om att hantera andras förväntningar.).

Share with your friends










Submit
Annelie Berntsson

Arbetar som HR-konsult inom den kommunala sektorn, med allt från operativt till strategiskt arbete. Testar för första gången på den offentliga sektorn! Tidigare arbetade jag som HR-ansvarig på ustwo, en digital designstudio i Malmö. Där arbetade jag med att skapa och etablera HR processer ur ett skandinaviskt perspektiv. Tidigare har jag arbetat några år i rekryterings- och bemanningsbranschen, där jag arbetat mot flera branscher. Bland annat arbetade jag en tid som affärsområdeschef, då jag både fick möjligheten att arbeta med ledarskap och HR. Jag har en bakgrund från PA programmet. Jag är passionerat intresserad av mänskliga relationer och brinner för HR. Följ gärna mig på twitter: Annelie_isabell

4 Responses to “Det gränslösa arbetet som chef, ett arbetsmiljöproblem”

  1. Jenny Nielsen Jenny Nielsen skriver:

    Tack för intressant inlägg. Jag måste sticka ut hakan lite och säga att jag inte helt håller med. Jag är en av dessa chefer som både jobbar och mailar mina medarbetare på kvällstid och ibland helger för att det passar bra in i mitt liv, med barn och aktiviteter mm. Jag för dock en kontinuerlig dialog med mina medarbetare där jag är tydlig med att de inte förväntas göra samma sak, och att jag väljer detta för att det passar mig och inte för att jag är stressad eller överbelastad. Jag har även frågat om det stressar dem och sagt att jag kan lägga mailen i utkorgen och posta dagen efter om det är så, men diskussionen landar i att de är vuxna människor som kan ta ansvar för sin egen stress och de som inte vill kolla mailen på kvällen låter bli det. Jag kan jobba hur jag vill och de gör på samma sätt. Jag får i princip aldrig svar på kvällar och helger, och har inte stressade medarbetare utav den anledningen. Tror att det är viktigt som du säger att prata om förväntningar, inte att lämna mobil eller dator på jobbet. Alla är vi olika och har olika behov.

  2. Annelie Berntsson Annelie Berntsson skriver:

    Hej Jenny!

    Tack för din feedback. Va härligt att höra att du har hittat ett sätt som funkar för dig. Det svåra brukar annars vara att kunna släppa jobbet & så att man kopplar bort det och tänker på annat. Så att man den tiden man inte jobbat återhämtar sig & fyller på med energi istället för att känna måsten eller känna sig trött. Bra att du för en kommunikation om förväntningar med medarbetarna!

    Kanske har du några knep att dela med dig av? Alltid bra om vi alla kan lära av varann.

    Trevlig helg!
    Annelie

  3. Sten skriver:

    Så rätt så rätt. Kan inte annat än art hålla med dig.

  4. Jenny Nielsen Jenny Nielsen skriver:

    Hej!
    Jag tror att nyckeln, som du också påpekar, är att ha en kontinuerlig dialog om förväntningar med sina medarbetare. Jag tror att samtalet är a och o, och att förklara varför jag gör som jag gör. Det är därför att jag mår bra av det, det är inte säkert att du gör det. Vissa vill stänga av sin telefon sekunden de lämnat arbetsplatsen, det är helt ok för mig. Jag ringer aldrig mina medarbetare utanför arbetstid. Men ett och annat mail blir det ju…
    Ha det gott!
    Jenny

Kommentera

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!