Exam

Bli en kritisk testköpare!

Runt om i världen gör företag sitt bästa för att förädla sina tillgångar och finslipa sina konkurrensfördelar. Faktorer som teknik, strategi, finansiering och varumärkesbyggande utvärderas, men utan tvekan är det personalen som är företagets viktigaste och mest särskiljande tillgång. Olika organisationer har naturligtvis olika utmaningar när det kommer till att identifera, attrahera och behålla både interna och externa talanger, men de flesta håller nog med om att hitta rätt person till rätt plats ofta är knepigt.

Allt fler företag använder idag något form av arbetspsykologiskt test (problemlösningstest, personlighetstest, EQ-test, färdighetstest m.m.) som en del i urvalsprocessen, men på en i stort sett oreglerad marknad (Sverige) med hundratals test att välja mellan, ställs höga krav på dig som skall välja vilket verktyg du och din verksamhet skall arbeta med. Du som köpare behöver säkerställa några grundläggande fakta för att bättre kunna bedöma kvaliteten på olika test och veta vilka frågor som en testleverantör bör kunna svara på. På detta sätt undviker du förhoppningsvis undermåliga produkter och kan förse dig med endast de tester som lämnar ett tydligt bidrag där de används.

 Varför mäta och utveckla människors egenskaper och förmågor?

Forskning har visat hur lätt vi begår systematiska fel vid rekryteringar, när vi baserar våra beslut på subjektiva omdömen om personer. Oftast helt omedvetet, tenderar vi att favorisera personer som påminner oss om oss själva eller de vi tycker om, de vi känner oss attraherade till, de som pratar mycket, har samma humor som oss etc. Dessa felkällor ökar också risken för att vi missar de kandidater som faktiskt har de bästa förutsättningarna för att lyckas i den aktuella rollen. För att komma runt denna problematik är det avgörande att lyfta in fler objektiva metoder i rekryteringsprocessen. Arbetspsykologiska test ska ses som ett objektivt komplement till beprövade metoder som bl.a. strukturerade intervjuer, inkorgsövningar och referenstagningar. Objektiva, bra tester kan minimera risken för att vi faller i egna subjektiva fallgropar och säkra upp så att vi inte diskriminerar kandidater under urvalsprocessen. Vi kan med testverktyg också upptäcka potential hos medarbetare eller hos personer som vi annars gått miste om.

 Granskning av tester

Oavsett vilket test du funderar på att använda, bör du fråga testleverantören om testet genomgått någon form av granskning. Det finns en rad olika organisationer och institut som granska tester, bl.a. STP (Stiftelsen för Tillämpad Psykologi), DNV (Den Norske Veritas), BPS (British Psychological Society) och Buros Center for Testing. Att ett test är granskat ger dock inga garantier för att testet i sig är bra eller rekommenderas, utan du bör fråga efter själva granskningsprotokollet. Vid genomgång av ett protokoll, eller vid frågor till testleverantören, kommer här några tips på vad du bör tänka på.

 Allmänna råd kring val av test

När det handlar om kommersiella testverktyg påstår sig många tester vara “vetenskapliga” och “forskningsbaserade”. Hur kan du vara säker på att välja en utvärderingsmetod med sanna vetenskapliga meriter? Nedan följer 10 principer som branschens experter använder för att slippa gissa när de ska välja de instrument som har störst effekt.

  1. Bedöm tillförlitligheten (reliabiliteten):
    – Kan resultaten återupprepas? Mäter testet hela tiden samma sak?
  1. Utvärdera validiteten:
    – Mäter testet det som det skapats för att mäta?
  1. Granska tillgängliga normer:
    – Finns det validerade normer mot vilka individuella testresultat kan tolkas?
  1. Granska resultaten:
    – Finns det bevis för att testet levererar utlovade resultat?
  1. Granska teorin:
    – Bygger testet på etablerade teoretiska modeller?
  1. Fundera över justerbarheten:
    – Kan testet justeras för missledande svar?
  1. Leta fram forskning och granskningsrapporter:
    – Har testet utvärderats av oberoende experter?
  1. Utvärdera användbarheten:
    – Är testet anpassat efter era behov så att resultatet kan komma till praktisk användning?
  1. Granska användarkrav:
    – Kräver testet att administratörerna är utbildade och certifierade?
  2. Granska helheten:
    – Finns en manual som beskriver alla ovanstående frågeställningar?

 

Bild CC-BY flickr/albertog

Share with your friends










Submit
Mattias Dahl

Mattias Dahl är legitimerad psykolog och arbetar som konsult samt produktchef på Kandidata. Han arbetar främst med personbedömningar i samband med chefsrekryteringar, håller i workshops för ledare och team samt utbildar andra i att använda olika arbetspsykologiska verktyg.

2 Responses to “Bli en kritisk testköpare!”

  1. Kent Berg skriver:

    Mycket bra inlägg i en fråga som förtjänar att alltid diskuteras. Tyvärr är listan alltför krävande för enskilda företagsledare. Som uppdragsgivare till en rekryterare saknar 99% av alla företagsledare helt förmågan och tiden att bedöma testmetoders validitet och reliabilitet.

  2. Mattias Dahl Mattias Dahl skriver:

    Håller, dessvärre, med dig Kent kring att det nog är så vardagen ser ut för de flesta enskilda företagsledare. Meningen med listan är inte i första hand något jag anser att företagsledare själva bör ha eller finna svar på, utan frågor man bör ställa till en seriös testleverantör eller testanvändare. Vi måste kunna ställa krav på att åtminstone de som utger sig för att vara experter på området också kan redogöra, på ett tydligt och lättbegripligt sätt, för hur väl verktyget svarar upp mot dessa 10 principer.

Kommentera

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!