Vi står inför ett större teknikskifte på mitt jobb. En gammal teknik ska ut och ersättas med något som är mycket mer modernt. En förändring av några system är väl  inte inte så mycket att bråka om kan man först tänka men snabbt blir det så mycket  större än så. Det  här är en förändring som ska leda oss till helt nya arbetssätt och nya sätt att tänka för många av våra medarbetare. På mitt jobb är inte alla några direkta IT freaks det finns till och med dom som är rent ut sagt ovilliga att ens ta i en dator eller motsvarande eller som ännu inte haft anledning till att nyttja den här tekniken i sitt nuvarande yrke. Då sätts helt plötsligt HR-kompetensen på prov inom ett område som ibland verkar ligga rätt långt från vår kärnkompetens nämligen människan. Vad är då stegen att ta? Det  vi snabbt kommer fram till när vi diskuterar detta är att det inte kommer att handla om att ge ut  dom perfekta lathundarna med steg för steg hänvisningar. Eller att erbjuda alla obligatorska seminiarium och utbildningar tills vi blir blå. Utan det vi allra mest bör ägna oss åt är att  komma på följande svar: – Hur ska vi kunna bidra till att våra anställda öppnar upp, tar till sig, lämnar det gamla bakom sig, visar nyfikenhet, vågar testa, lär sig det nya, tänker nytt utifrån gamla sätt, och får  insikt i hur man förbättrar och kanske helt eller delvis förändrar sitt arbetsflöde med den teknik som nu erbjuds? Jag tror man måste börja så här:

  • Landa i detta själva som individer
  • Finn igen alla eller så många fördelarna som möjligt och presentera dom och skapa lust
  • Ducka inte för problemen
  • Ställ vuxna krav på medarbetare
  • Kroka arm med dom som redan kan och vill
  • Nå ut till cheferna med informationen och inspirationen och låt det sippra vidare till alla efter hand
  • Var själva en del i det tekniska projektet
  • Samarbeta med kommunikation
  • Var inte rädda
  • – Sa jag kommunicera !?

Jag känner mig tokladdad för detta och kan knappt vänta tills vi kommer igång och får dom här nya funktionella verktygen. Jag är måhända en lite märklig HR-fågel som faktiskt gärna testar på och hänger med i så mycket som möjligt. Dessutom har jag lärt mig att göra saker själv dvs inte förlita mig på att någon annan ska göra det åt mig då tvingas man att lära sig mer. Det rör allt från att rådda alla olika HR-system, publicera på intranät, jobba med excelpivåer funktioner mm, skapa funktionella powerpoints, boka mina möten själv, leka runt på olika sociala medier, köra virituella möten mm. Då blir man ganska snart ett äkta teknikfreak som andra kan vända sig till eller ha som förebild. Det är en rätt skön känsla. Och istället för att sitta i baksätet och bli körd dit man ska så kör jag helst själv även om mina medtrafikanter eller passagerare ibland får hicka. Det är säkert något jag missat nu när jag klurar  på detta med utrullningen vi står inför här. Vore tacksam över att få ta del av era tankar tips råd framgångsfaktorer och vad som var rent sagt helt förkastligt i ett teknikprojekt du varit med om eller bedrivit  som HR. (Det vi gör är att införa molntjänst Office 365 så alla får nytt mailsystem, kontorsprogram, chatt/video/möten)

Vänligast teknikfreakfröken

Gabriella Ekström

PS om min käre man läser detta och inte håller med mig i beskrivningen ovan bara för att jag kan bli lite arg ibland när det inte funkar som jag vill, så ber jag dig ödmjukast att zippa igen! för husfridens skull DS