Skärmavbild 2014-01-07 kl. 18.07.56

Möt TeamTailor.

Rekryteringssystem. Jag vet inte riktigt hur många det finns men ibland känns det som om det finns ett oändligt antal. Även i Sverige finns det ett antal aktörer som gör anspråk på att vara rekryteringssystemet med stort R. Att vi på HR Sverige tillexempel gillar Ponty är ingen hemlighet men nu har vi hittat ett till som vi tycker är värt att spana in. Kanske inte så mycket ett rekryteringssystem som Ponty utan mer en karriärsida. Vi tog oss ett snack med grundaren av TeamTailor, Erik Andersson.

(Som sidnotis, kika in toolsforhr.com om du är intresserad av rekryteringssystem.) 

Erik! Det finns minst 100 rekryteringssystem på marknaden – varför i hela friden behövs det ett till?
Därför att vi inte tycker att Teamtailor är ett traditionellt rekryteringssystem. CV-hanteringssystem idag fokuserar endast på att hantera och sortera inkommande ansökningar. Bra verktyg, men inget som adresserar grundproblematiken i rekrytering, dvs hur attraherar man de bästa talangerna.

Så som vi ser det har själva rekryteringen förändrats radikalt under de senaste åren. Det handlar inte längre om vad företag söker utan om vad företag kan erbjuda de arbetssökande och hur de uppfattas som arbetsgivare. Konkurrensen är stenhård om de bästa talangerna. Företag är generellt inte så bra på att presentera sig som en attraktivt arbetsplats på webben. Att skapa en effektiv employer branding-plattform tycker vi är viktigt idag men det är både tidskrävande och kostsamt, få har resurserna som krävs. Vi tycker att vi har tagit fram en modern och lättanvänd webbtjänst som underlättar rekryteringsprocessen och ger företag den plattform för employer branding som dom behöver. Vi ger HR det dom vill ha och behöver i form av social karriärsida, Facebook-app, employee referral-system, statistik, LinkedIn-integration, CV-hanteringssystem etc.

Skärmavbild 2014-01-07 kl. 18.01.35

Ni fokuserar mycket på designen – är inte det här då en marknadsfråga då snarare än en HR-fråga?
Att något ser bra ut skickar starka signaler, det visar att företaget satsar på att bygga sitt team och att de värdesätter sina anställda, nyanställda och därmed är en bra arbetsplats.

Det är helt rätt att det ofta hamnar i gränslandet mellan HR och marknad. Historiskt har kompetensen och resurserna funnits på marknadsavdelningen men detta förändras snabbt. Effektiva rekryteringar kräver att man har koll och optimerar hela flödet och då blir det en HR fråga.

Det låter onekligen bra men vad har varit er största utmaning i det här?
Att få folk att förstå! Inte alla HR-avdelningar inser vikten av att framställa sig som en attraktiv arbetsplats. Man investerar massor med pengar i jobbannonser och andra aktiviteter men man missar det mest uppenbara. Oavsett vad så kommer en seriös jobbsökande att besöka företagets hemsida för mer information, och där slutligen fatta beslut om de söker eller ej. Studier visar att 74% av jobbsökande ser företagets karriärsida som den främsta informationskällan.

Vi har en kund som ökade konvertering från besök till kvalitativ ansökan med 35% på deras karriärwebb. Avkastningen på alla deras övriga aktiviter ökade markant och inför intervjuerna var personerna mer intresserade av jobbet. HR-chefer är inte vana vid att jobba med konverteringstal och ROI-analyser.

Nyfiken? Kika in på teamtailor.com

Disclaimer. Vi får inget för att publicera det här inlägget utan tycker bara att TeamTailor är värt att spana in.

Share with your friends










Submit
Johannes Sundlo

Arbetar som HR Controller på Spotify. Ansvarig för bloggen här på HR Sverige.

Kommentera

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!