6290003115_21ab68bc18_o

Så rekryterar du via sociala medier – LinkedIn

Vi fortsätter genomgången av sociala medier. Jag har tidigare skrivit om hur jag tycker du ska använda Twitter & Instagram och förstås Facebook för rekrytering. Och för att vara helt ärlig så har jag skrivit om LinkedIn en del tidigare också. Den här posten förutsätter att du har ett LinkedIn-konto. Har du inte det så kan du enkelt följa min guide till hur du skaffar ett LinkedIn-kontot här.

Varför LinkedIn?

Argumenten som LinkedIn själva för fram är att man är ett nischat nätverk. Ett Facebook för yrkesverksamma om man så vill. Och stora är man. Med 1,5 miljoner svenskar i sina listor så är man utan tvekan Sveriges största CV-databas. Även om man lider lite av jobbsiternas stora problem, att folk inte är aktiva, så är min uppfattning att man har en högre grad av DAU (daily active users) än siter som uteslutande sysslar med jobbannonsering. Den senaste tidens förändringar på LinkedIn har dessutom bidragit till göra siten mer användbar även för oss som inte letar efter jobb. Till skillnad från Facebook är det också helt legitimt att skicka okända människor mail. En klar fördel för LinkedIn.

Problem med LinkedIn.

Min tidigare odelat positiva inställning till LinkedIn är numera lite tudelad. För även om det finns ett stort värde i nätverket, att man arbetar aktivit med att öka frekvensen av DAU och själva hävdar att man har mycket aktiva användare så är i alla fall min upplevelse att man emellanåt har svårt att få svar på mail till kandidater. Givetvis kan det ha att göra med hur mina mail ser ut men fler vittnar om det här. Det är helt enkelt ett ställe där kandidaterna vi alla vill åt, de passiva jobbsökarna, inte är inne på daglig basis och om dom är det inte egentligen är särskilt intresserade av att byta jobb.

Gör det ändå.

Men trots ovanstående invändningar är LinkedIn ett ställe att vara närvarande på. Det är ett ställe där många som är på väg att byta jobb hänger. Det blir allt mer viktigare att faktiskt ha en företagssida, om inte annat för att dina anställda skall kunna koppla ihop sig med ditt företag och på så sätt ge företaget lite gratisreklam. Har du ingen företagssida så har LinkedIn en bra och kort guide till det.

Grunden.

Grunden till allt på LinkedIn är din egen profil. Det är den du måste utgå ifrån oavsett vad du skall göra på LinkedIn. Starta med att göra den riktigt snygg. Och med snygg menar jag så komplett det går. Ta dig tid att fylla i allt. Även om det tar tid så är det en engångsgrej och du kommer av kandidater, kunder och andra bedömas mycket utifrån din profil. Att fylla i sin profil är inte särskilt svårt och LinkedIn hjälper dig hela vägen.

Steg två är att lägga fokus på företagssidan. Precis som din profil är det här sidan dina kandidater och kunder kommer att hamna på om du sköter dina kort rätt. Därför vill du att det i alla fall ska finnas:

  1. Företagslogga
  2. Header på din sida
  3. Kort info om företaget

Har du ingen företagssida? Kolla in guiden. Har du en kanske du behöver påminnas lite om hur du uppdaterar den? När du har en sida du är nöjd med – se till att alla anställda kopplar ihop sig med rätt sida på LinkedIn. Om varje anställd har rätt företagssida angiven betyder det extra trafik till den. Tillhör du en globaljätte som bara har en sida – hör uppåt vem som ansvarar för den och be områd om ni skall koppla ihop er med den eller skapa en specifik för Sverige. Troligtvis finns det en strategi för detta.

Sen då?

Med en bra profil och en bra företagssida har du lagt en stabil grund för att kunna använda LinkedIn på ett bra sätt. Det första du vill testa nu är jobbannonser. LinkedIn låter dig köpa jobbannonser styckvis eller 10 i taget. Priset varierar något men det är generellt sett prisvärt. Har du en fördig annons är det hederliga CTRL-C/CTRL-V som gäller men tänk på två saker.

  1. Välj en titel från LinkedIns lista. Anledningen till det är sökbarheten och matchning mot kandidater. Väljer du en som inte finns med i listan kommer det bli svårare för LinkedIn att matcha jobbet rätt.
  2. Var noggrann när du väljer kategorier. Av samma orsak som ovan.

Du kan välja att skicka besökarna vidare till din jobbsite men du kan också låta alla söka jobbet direkt med sin LinkedIn-profil. Du får då ett mail med varje persons profil. Kan du så välj det senare alternativet.

Efter du fyllt i din jobbannons får du frågan om du vill lägga till annonsering. Om du inte jobbar på ett företag som har en obegränsad mängd pengar så är mitt förslag att du inte gör det. Testa först och se vad annonsen ger.

Det här är vad jag tycker du ska börja göra på LinkedIn. Gör du det gör du mer än 98% av alla svenska företag på LinkedIn. Sedan går det givetvis att utöka vad du gör. Det går att spendera en obegränsad mängd pengar på LinkedIn men mitt absoluta råd är att börja med det här. Det räcker nämligen väldigt långt.

Så iväg och testa dina vingar på LinkedIn men glöm inte bort att läsa om hur du rekryterar på Twitter & Instagram och hur du kan använda Facebook för dina rekryteringar!

Share with your friends










Submit
Johannes Sundlo

Arbetar som HR Controller på Spotify. Ansvarig för bloggen här på HR Sverige.

Kommentera

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser