1274207078_2d73b5ba6e_b

Samlar du på filmisar eller bygger du nätverk?

Ibland kan man ju nästan tro att det är en allmän uppfattning därute att det är de med flest Facebook-kompisar eller Linkedin-kontakter som är de som är mest framgångsrika. De är nästan som det var att samla filmisar (bilder på filmstjärnor i kortleksformat) förr, den som hade flest var bäst. Men så är det inte alltid – ett nätverk ska nämligen underhållas och vårdas. En förutsättning för bra relationer är att du ser till att lära känna dem som ingår i ditt nätverk. Du måste ge dem lite tid och engagemang. Ditt nätverk är alla du har en personlig relation till och ju bättre relationer du har med olika människor desto större glädje har du av ditt nätverk.

Läste följande på en rekryteringssajt ”Nätverkande handlar kort sagt om att lära känna människor som kan hjälpa dig att utveckla dina framtidsutsikter för din karriär”.

Det är förvisso sant, men jag gillar inte alls den formuleringen, eftersom den lätt kan tolkas som att nätverkande är en ensidig relation. Med en vinnare. Jag menar att det inte handlar om att utnyttja någon, konsten är att i första hand vilja bidra och hjälpa andra i sitt nätverk, utan att vänta sig något tillbaka.

Alla människor med starka personliga varumärken är duktiga relationsbyggare och de tänker alltid winwin.  Ditt nätverk kan vara din allra viktigaste investering. Fråga dig själv – vad har jag gjort för mitt nätverk idag?

 Några tips för att utveckla bra nätverk är:

– Hjälp till – dela med dig av kunskap och kontakter

– Tipsa om aktiviteter, artiklar och annat som du tror att någon eller några i ditt nätverk kan ha glädje av

– Visa engagemang och uppskattning

– Håll vad du lovar

– Ät lunch eller ta en fika utan annat syfte än att ha trevligt

Har du fler tips? Lämna gärna en kommentar med ditt bästa tips!

Bild flickr/markbult

Share with your friends










Submit
Pia Lanneberg

Jag har arbetat i över 20 år med kommunikation och varumärkesarbete. Under många år var jag VD och seniorkonsult på en nordisk PR-byrå med huvudkontor i Stockholm. Men sedan sju år tillbaka har jag flyttat fokus till den mänskliga aspekten av varumärkesarbetet. Jag hoppas att i det här forumet kunna bidra med lite nya tankar och perspektiv kring det personliga varumärket. Läs mer på www.pbacademy.se

Kommentera

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser