’Jag är flexibel, ambitiös och social’. Har du hört det förrut? Jag har, ungefär si sådär 1000 gånger. Jag har förmodligen beskrivit mig själv eller kandidater på det sättet lika många gånger som jag har hört det på en intervju. Faktum är att de flesta intervjuer låter lika dana. Lika väl som vi rekryterare snabbt kan sätta människor i fack, kan kandidaterna lätt räkna ut vad för frågor som kommer på intervjun. Det handlar inte alls om att lista ut annorlunda och svåra frågor för att kandidaterna inte ska kunna lista ut svaret. Oh nej. Det handlar om att få någon att verkligen visa vem dom är – egentligen. Få dem att slappna av och vara sig själva, men också få dem att tänka utanför boxen och svara med hjärtat. Och hur gör man det?

Till att börja med så ser alla annonser i komination med företagshemsidor lika tråkiga ut. De beskriver ett företag utifrån vilka resultat de gör och hur många anställda de har – vad säger de engentligen? Jag vill ju veta vad företaget står för, hur kul kollegorna är, vad chefen har för ledningsförmåga, vad värderingarna är, hur långsiktigt de tänker, hur min livsbalans skulle se ut där och hur de handlar när de stormar i finanskrisen.  Annonserna beskriver ofta en roll utifrån generella arbetsuppgifter och generella personligheter. Så frågan är vad förväntar företagen sig för svar – generella ansökningar?

Jag upplever ofta att många företag vill se ett driv och engagemang i kandidaten. Någon som lagt ner mycket tid på att göra ansökningen personlig. Men kreativitet och motivation föder detsamma. Så tänk om man började med att föregå med gott exempel? Ett intressant och annorlunda sätt att be om ansökningar på är genom följande video: http://www.youtube.com/embed/s5l-nnR4Bx0 Det kliar i alla fall i fingrarna på mig av att se följande video. Det är stört omöjligt att inte vilja skicka en kreativ ansökan som svar på den.

Det räcker ju inte att enbart få kreativa ansökningar, det är ju härligt i sig men om kreativa människor söker en tjänst som inte lever upp till förväntningarna så dör motivationen hos dem. Dessutom hur enkelt är det egenligen att skilja ut en äkta diamant bland kristallerna på en vanlig intervju? Jag tycker att Heineken har gått de extra stegen för att nå hela vägen fram i följande video. Tänk på hur egenskaperna visas genom aktion, istället för att beskriva dem. Tänk på hur passionen tar sig i uttryck. Hur deras förväntningar grusas och de tvingas att handla ur instinkt och låta hjärtat tala. De är ärligt sig själva – och Heineken som arbetsgivare hittar rätt kandidat.  Det vill säga – när det verkligen gäller, har kandidaten vad som krävs för att lyckas? http://www.youtube.com/watch?v=j5Ftu3NbivE

Så till alla er rekryterare, HR och chefer som rekryterar där ute. Hur kan vi se till att vi faktiskt rekryterar vad vi söker? Att rätt man hamnar på rätt plats, att kandidatens förväntningar möts, att de förblir motiverade, att vi slipper ersättningsrekrytera? Har ni arbetat med kreativ rekrytering? Känner ni någon som har gjort det eller har ni hört om någon? Hur kan vi tillsammans utveckla, det som redan finns och hur kan vi tänka utanför den box som redan är formad?

Vore fantastiskt att få höra era tankar!