Fem myter om personligt varumärke

Genom åren, har jag stött på en hel del missuppfattningar om vad personligt varumärke är och vad det ska vara bra för. Vill passa på att använda det här forumet för slå hål på några av de vanligaste myterna som jag då och då stöter på.

 1. Personligt varumärke är en modefluga
Begreppet är tämligen nytt, det myntades av marknadsföringsgurun Tom Peters 1997, men fenomenet har funnits i decennier. Ända sedan industrialismen intåg så har människor använt sig av sitt personliga varumärke för att bygga starka och hållbara relationer med sina kunder.  I Ljungby, där min pappa växte upp, fanns en konditor som alltid fick sina kunder att känna sig så speciella att de inte hade något emot att ta en lång promenad, stå i kö och betala extra för hans bakverk. Idag gör varumärke samma nytta även om det är i ett större och mer globalt perspektiv.

2. Ett varumärke är en logotype eller en slogan
Ett varumärke är inte bara en hög med marknadsföringsaktiviteter, en logotype eller en slogan. Ett varumärke är summan av en organisations eller en persons handlingar, kommunikation och erbjudande.

3. Varumärke handlar bara om yta, en påklistrad image
Dagens konsumenter är för medvetna och kunniga för att luras av bara en image. Framgångsrika varumärken skapar inte bara en image. De levererar det de utlovat. Till exempel: Volvo särskiljer sig från andra genom att lova största möjliga säkerhet. Ifall Volvobilar skulle börja explodera som följd av en krock så skulle konsumenterna inte lägre förknippa Volvo med säkerhet, oavsett hur många annonser de har med säkerhet som budskap. Varumärke är ett löfte som måste hållas. Samma ska gäller för oss människor, vi måste ”walk the talk” och leverera det vi säger att vi ska leverera.

4.  Att bygga varumärke kostar mycket
Varumärke handlar om mycket mer än marknadsföringskostnader. Utfört på rätt sätt är varumärket en del av ett företags eller en persons dna. Ett framgångsrikt varumärke handlar i första hand om engagemang och uthållighet, inte pengar. Idag när vi har sociala medier som kanal, kan vem som helst marknadsföra sig via nätet på ett kostnadseffektivt sätt. Se bara till att du inte marknadsför dig utan en väl genomtänkt strategi.

5. Att bygga varumärken är bara till för stora företag och konsumentprodukter
Absolut inte. Stockholm stad, Kista, Globen, Zlatan, Malou von Sivers. Elisabeth Massi Fritz (jurist med fokus på hedervåld), Amelia Adamo och Mats Pettersson (HR-chef NCC) är alla starka varumärken. Så vad är lärdomen? Platser, produkter, företag, organisationer och personer – allt kan vara varumärken.

Ditt personliga varumärke är de associationer som andra kopplar till just dig, det vill säga det andra tänker och känner när de hör ditt namn. Att utveckla ett starkt varumärke handlar om att förstå och ta kontroll över hur du uppfattas av andra. Tänk på det som ditt rykte – det byggs över tid och blir så småningom synonymt med hur andra uppfattar dig. Eller för att citera Jeff Bezos, Amazons grundare: ”A brand is what they say about you when you´re not in the room”

 

 

Share with your friends










Submit
Pia Lanneberg

Jag har arbetat i över 20 år med kommunikation och varumärkesarbete. Under många år var jag VD och seniorkonsult på en nordisk PR-byrå med huvudkontor i Stockholm. Men sedan sju år tillbaka har jag flyttat fokus till den mänskliga aspekten av varumärkesarbetet. Jag hoppas att i det här forumet kunna bidra med lite nya tankar och perspektiv kring det personliga varumärket. Läs mer på www.pbacademy.se

Kommentera

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser