’Som person är du ambitiös, serviceminded och stresstålig…’ Hmm, vänta lite nu – stresstålig – vem är stresstålig? Faktum är att ingen är stresstålig, vi har bara olika sätt att hantera stress på. Stress kan vara både positiv och negativ. Utan stress skulle vi inte få mycket utfört, men i för stor mängd blir all stress skadlig för oss.

Många förknippar stress med många arbetsuppgifter, tidspress och svårigheter att balansera privatliv och jobb. Mest skadlig stress utsätts du av om du upplever att du har höga krav men låg grad av kontroll. Något som ofta kan inträffa om man är erfaren i sin yrkesroll men ny på jobbet. Ofta är det vi själva som sätter de höga kraven på oss.

Många av oss karriärister är ambitiösa och strävar efter yttre uppskattning. Vi är serviceminded och vill gärna ställa upp när kollegan vill ha hjälp. Även om vi kanske inte har tid just då. Eftersom vi är så hjälpsamma får vi ofta fler uppgifter tilldelade oss, vi finner ju så bra lösningar och så fort…

Vi är alltid tillgängliga, vi jobbar i kontorslandskap där vi flera gånger i timmen blir avbrutna av frågor från kollegor och trappar koncentrationen från uppgiften. Vi förväntas svara på mail, intern chat, telefon och mobil samtidigt som vi ska utföra våra arbetsuppgifter. Så hur hanterar du det samtidigt som du bevarar ditt sunda förnuft?

Här kommer några tips som förhoppningsvis kan underlätta din arbetsvardag:

  1. Hantera Förväntningar – När kollegan frågar om du kan hjälpa till är det helt okej att säga att du är upptagen med annat just nu, men att du kan titta på det senare.
  2. Sätt E-mail tider – att alltid vara tillgänglig på mailen resulterar i splittrad koncentration. Både uppgiften och svaret på mailet blir sämre.Om du är en av dem som anser att du förväntas vara aktiv i e-mail konversationer jämt: sätt tätare e-mail tider – men däremellan fokusera på uppgiften.
  3. Stäng av och återhämta dig – Man behöver inte alltid vara tillgänglig, man behöver koppla av för att ladda om. Läs inte mail på kvällen om du absolut inte måste, läs inte mail på helgen och läs absolut inte mail när du har semester eller är sjuk. Om du är chef och tänker att det är ditt jobb att alltid vara tillgänglig – fundera på vad du sänder för signaler till dina anställda.
  4. Prioritera arbetsuppgifterna rätt – Ett enkelt sätt att prioritera arbetsuppgifter är att avända följande enkla modell:4DDon’t, Delegate, Delay, Do

Och till sist.. Glöm inte att i vår värld snurrar teknikens utvecklingen vansinnigt fort. Men hjärnan är en uråldrig mjukvara som inte uppgraderats på länge. Hjärnan behöver fortfarande sömn, motion, vila och bra kost för att må bra. Det finns inga genvägar. Ta hand om dig och dem som finns omkring dig!