Det finns en ”gyllene regel” för samverkan mellan människor
och den är att du inte kan ändra andra människor. Du kan inte ändra andra, du
kan bara ändra dig själv. Det är en bra regel och som alla bra regler har den
ett undantag.

Inlärningspsykologin som är grunden för OBM ger oss
förklaringen till människors beteenden samt verktygen för att förändra dem. Det
ger undantaget till regeln ovan, du kan faktiskt ändra andra människors
beteenden.

Det är en människas beteenden som påverkar dig och skapar
din bild av den människan. Om du bidrar till en beteendeförändring hos den
andra människan kommer din bild av denne att förändras och du har förändrat en annan människa.

Verktygen är beröm eller bekräftelse.

Första steget är att lära sig att lägga märke till de bra beteenden
som en annan människa gör. Efter femton år som konsult/coach har jag insett att
det är det första och kanske svåraste steget för många. Vi är så vana vid att
uppmärksamma och kommentera andras fel och brister att vi har svårt att se det
som är bra.

”Men herre gud, ska jag berömma folk när de gör det dem ska på
jobbet? Det har de ju betalt för!” är ingen ovanlig kommentar från ledare.

När du lärt dig se bra beteenden är det dags att börja
påpeka det du ser. Jag-budskapet är användbart här, ”Jag uppskattar att du tar
med dig kaffekoppen ut från mötesrummet”.

Ta ansvar för hur du känner kring en annans, goda, beteende
och säg det utifrån ditt perspektiv.

Exempelvis ”Bra att ni tar ut kaffekopparna, tänk om alla
skulle kunna göra det!” är inte personligt riktat (ni) och lite gnälligt (tänk
om alla).

Säg vad du tänker – så länge det är positivt! ”Jag
uppskattar att du säger ifrån när du tycker att jag har fel!”

Testa en vecka på en kollega, medarbetare eller chef. Du
kommer att bli förvånad över effekten.